FrågaEKONOMIÖvrigt30/05/2017

Sambon vägrar betala gemensamma lånet

Hej

Jag och min sambo ska separera. Vi bor i en villa och står för halva lånet och amorteringen var. Nu vägrar han betala hälften, trots att han bor kvar i huset? Har han rätt att strunta i att betala? Om inte, vart vänder jag mig för att tvinga honom att betala?

Med vänlig hälsning, Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det absolut vanligaste vid banklån är att låntagarna har ett solidariskt betalningsansvar. Det innebär i praktiken att om din sambo vägrar att betala eller inte har tillräckliga tillgångar kan banken kräva hela summan från dig.

Om du betalar din sambos del av lånet har du i din tur rätt att kräva den summan av honom. Om han vägrar att betala kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få skulden fastställd. När skulden är fastställd kan Kronofogden driva in skulden genom till exempel utmätning på lön.

Det är viktigt att komma ihåg att betalningsansvaret hos banken är gemensamt, även om du har rätt att kräva tillbaka pengarna från sambon. Det kan vara bättre att inte hamna efter med betalningarna hos banken, utan istället ha en fordran på din sambo.

Lycka till!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare