Sambos rätt att ta över den andra sambons lägenhet

Hej. Jag har en fråga. Jag bor tillsammans med min tjej, vi har 3 barn varav 2 gemensamma. Vi bor nu tillsammans men vi ska flytta isär, men hon står inte på lägenheten och har inte på senaste tiden betalat någon hyra räkningar m.m. Hon hotar med att kasta ut mig från min lägenhet och massa annat. Innan jag träffade den här tjejen så bodde jag här ensam med min femåriga son. Min fråga till er är har mitt x rätt till att ta lägenheten för mig trots att hon inte står på den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att du och din tjej inte är gifta, dvs. att ni istället är sambor. Jag antar också att lägenheten är en hyresrätt. Längst ner finner du en kort sammanfattning av svaret.

Har din exsambo rätt att kasta ut dig ur lägenheten?

Något som skulle kunna ge din sambo rätt att ta över lägenheten är om hon skulle få ta över hyreskontraktet vid en bodelning. När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras, om någon av er vill det. En bodelning innebär att det gemensamma hemmet och bohaget (alltså möbler och vitvaror etc.) ska delas mellan er, oavsett vem som faktiskt betalat för sakerna eller vem som fått dem. Det spelar alltså ingen roll vem som äger sakerna eller vem som står på hyreskontraktet. Egendom som kan ingå i en bodelning kallas samboegendom och det är bara det gemensamma hemmet (t.ex. en lägenhet) och bohaget som kan bli samboegendom. Inget annat kan ingå i en bodelning mellan sambor.

För att något ska kunna räknas som samboegendom krävs det också att egendomen "förvärvats för gemensam användning". Detta betyder att en bostad måste ha köpts eller hyrts av någon av er eller av båda tillsammans medan ni var sambor och att syftet var att ni skulle bo i den tillsammans. Eftersom du hyrde lägenheten redan innan du träffade din sambo kan lägenheten alltså inte bli samboegendom och din sambo kan inte kasta ut dig ur lägenheten på den grunden. Du kan läsa mer om samboegendom och bodelning i sambolagen 3-8 §.

Den som är i störst behov av lägenheten kan få överta den

Det finns dock en bestämmelse som skulle kunna ge din sambo rätt att ta över din lägenhet trots att den inte kan ingå i en bodelning och trots att din sambo inte står på kontraktet. Om det är så att din sambo är i mycket större behov av lägenheten än du är kan hon ha rätt att överta den enligt bestämmelsen i sambolagen 22 §. Det är främst frågan om vem som får vårdnaden om barnen som avgör vem som är i störst behov av lägenheten. Om din sambo skulle få ensam vårdnad om era gemensamma barn eller om de gemensamma barnen skulle komma att bo till största del med henne, kan hon få rätt att överta lägenheten. Om ni däremot kommer att dela vårdnaden om de gemensamma barnen kommer du med största sannolikhet att få behålla lägenheten, särskilt då du även har ett annat barn. Vad gäller behovsfrågan kan också närhet till skola och barnomsorg samt andra liknande omständigheter påverka bedömningen.

För att få rätt till lägenheten enligt denna bestämmelse måste din sambo väcka talan mot dig i domstol.

Sammanfattning

Din sambo kan inte få rätt att ta över hyreskontraktet genom en bodelning, men om hon är i större behov av lägenheten därför att hon får ensam vårdnad om de gemensamma barnen kan hon få rätt att ta över ditt hyreskontrakt, trots att hon inte står på hyreskontraktet.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare