FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/03/2018

Samtycke för att sälja fastighet som är giftorättsgods

Jag ställde tidigare en fråga om den andre makens samtycke vid försäljning av fastighet. Frågan besvarades 2018-03-07, men jag vill ge ytterligare uppgifter om detta och hoppas på nytt svar från Er ! Jag köpte fastigheten 1972 när vi redan varit gifta c:a 10 år. Jag har alltså egen, ensam lagfart på fastigheten. I köpebrevet finns det inte någon anteckning om att fastigheten skulle vara enskild egendom. Hur ställer det sig då betr. min makas samtycke ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte fått fastigheten i form av arv, gåva eller testamente, med föreskrift om att fastigheten ska vara enskild, anses fastigheten vara giftorättsgods (7 kap. 1 § och 7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods är nämligen allt det av makarnas egendom som inte är enskild egendom. En make får inte sälja en fastighet som utgör makarna gemensamma bostad, utan den andra makens samtycke (7 kap. 5 § 1 p. äktenskapsbalken). Även fast fastigheten inte är er gemensamma bostad, spelar det inte någon roll, eftersom fastigheten är giftorättsgods. Den får sålunda inte säljas utan den andre makens samtycke (7 kap. 5 § 3 st. äktenskapsbalken) . Samtycke till att sälja fastigheten måste lämnas skriftligen (7 kap. 5 § 4 st).

I ditt fall behövs sålunda samtycke.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare