FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/05/2017

Samtycke från vårdnadshavare vid psykologisk utredning eller behandling

Hej! Måste vårdnadshavare samtycka för att en socialsekreterare ska kunna skicka en remiss till BUP angående ett barn? Räcker det med en vårdnadshavares samtycke i så fall?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelse om vårdnadens utövande regleras i föräldrabalkens (FB) 6 kapitel.

Vårdnadshavaren har både en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB), detta innebär även en rätt att avgöra om det ska inledas en psykologisk utredning eller behandling. Om det finns två vårdnadshavare till barnet så krävs samtycke från båda vårdnadshavarna, dock kan en vårdnadshavare ensam bestämma i frågan om den andra vårdnadshavaren är oförhindrad att ta ett sådant beslut och det ej kan uppskjutas (6 kap. 13 § FB). Det finns även en möjlighet, om den andra vårdnadshavaren inte vill ge sitt samtycke till en psykiatrisk utredning eller behandling, att med godkännande av socialnämnden få besluta i frågan ensam (6 kap. 13a § FB).

Svaret är därmed att ja, för att barnet ska kunna utredas eller behandlas av BUP så krävs samtycke från vårdnadshavare, vilket betyder att det krävs samtycke från båda om det finns två vårdnadshavare. Det finns dock en möjlighet för en av vårdnadshavarna att ge samtycke till vård ensam om det sker med godkännande av socialnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du varmt välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare