Samtycke vid användande av fotografi av annan

Hej!

Ang publicering på web av bild på person som inte givit sitt medgivande: Om jag är fotograf, får jag publicera en bild som jag tagit på min hemsida på en person utan att fråga denne? Skiljer det sig något om jag är "konstfotograf" (kan ju innebära att jag säljer "konstverk"=bilder) eller om jag är "porträttfotograf" (=säljer porträttbilder till kunder)? Bilderna används ju isf för marknadsföring (är det marknadsföring även om jag är konstnär?) för mitt brand som fotograf, men är ju inte kopplat till någon annan tjänst eller produkt. Skiljer svaret sig något om det är barn som fotograferats?

Med vänlig hälsning

Louise

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lag om namn och bild i reklam ställer upp ett förbud, för näringsidkare, mot att använda ett fotografi av annan person i marknadsföring utan dennes medgivande. Detta innebär att om du är näringsidkare så måste du fråga personen först om publiceringen innebär ett marknadsförande. Om du får ersättning för ditt arbete med att fotografera och bilden skulle fungera som ett sätt att visa hur dina foton ser ut så är det inte tillåtet. Lagen ställer inte upp ett förbud för privatpersoner vilket innebär att om ditt fotograferande endast är en hobby så bör det ej vara ett problem om bilden inte är missaktande mot den fotograferade.

Om du är näringsidkare och fotograferingen är en form av marknadsföring kan du bli skyldig att utge ersättning till den fotograferade, dessutom kan du dömas till böter och skadestånd om utnyttjandet sker med uppsåt eller av oaktsamhet.

Lagen ställer inte upp något undantag för barn och att du är konstnär skulle snarare tyda på att du är näringsidkare och att det således inte är okej för dig att publicera omnämnda bild.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om rätt till publicering är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare