Särkullbarn och sambo gällande arv

Hej! Vår Pappa som var sambo med en kvinna testamenterade 50% av sina tillgångar till henne, vår Pappa gick sedan bort. Jag och min syster ärvde 50% av hans tillgångar tillsammans. Vad händer när ex sambon dör? Har vi eller våra barn någon arvsrätt eftersom alla hennes tillgångar är från våran Pappa. Hon har 2 vuxna barn men inga barnbarn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

När din pappas före detta sambo avlider så kommer du och din syster inte att ärva någon del av det er pappa testamenterade till sambon. Detta eftersom ni inte har någon arvsrätt efter er pappas före detta sambo då ni (om jag förstått det rätt) inte har något släktskap till henne och den kvarlåtenskapen det handlar om testamenterades till henne. Detta gäller under förutsättning att inte er laglott kränktes av testamentet, vilket dock inte verkar ha skett eftersom ni fått 1/4 av kvarlåtenskapen var (vilket är halva arvslotten).

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare