FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/07/2015

Särkullbarns egendom vid bodelning pga äktenskapsskillnad

Bodelning vid äktenskapsskillnad - Särkullbarn

Jag och min fru har ansökt om äktenskapsskillnad och håller på att göra en bodelning. I familjen finns även två barn som jag har sedan tidigare. Hur förhåller man sig vid bodelningen till saker som barnen äger?

I vårt fall så bor vi i en 1½-plansvilla där vi inrett övervåningen som barnens. Dels har de sina rum med lösöre som de uttryckligen fått av oss och släktingar. Dels har de tillgång till gemensamhetsutrymme med TV, soffa, bokhylla med spel osv. Dessa saker är införskaffade gemensamt med den uttryckliga avsikten att sakerna var för barnens räkning och ingen annan.

Hur hanterar man detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Av Äktenskapsbalken 7:1 framgår att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Om inget äktenskapsförord upprättats och makarna inte kommer överens om bodelningen ska den ske i enlighet med Äktenskapsbalken. Enligt 10:1 ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen. Man får dock ta undan kläder och andra saker som använts uteslutande till sitt personliga bruk.

De saker som tillhör barnen därför att de till exempel köpt dem för egna pengar eller fått dem i present ska inte ingå i bodelningen eftersom det är barnens egendom. Således ska alltså inte barnens leksaker, kläder och liknande ingå. Vad gäller saker som soffa, TV, bokhylla osv är det tveksamt om de kan anses ägas av barnen. Här kan flera faktorer spela in, varav barnens ålder är en. Generellt brukar möbler i barnens rum och gemensamma utrymmen anses tillhöra föräldrarna även om de brukas av barnen. Då ska de ingå i bodelningen.

Hör gärna av dig igen om du har vidare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare