Särkullbarns rätt att få ut laglott direkt efter arvskifte och hur lång tid det tar

Hejsan!

Vad blir arvet?

Pappa var gift med testamente där frun är förmånstagare gällande testamentet!

Pappa hade mig och 3 biologiska barn,inga gemensamma barn till den han var gift med vid hans bortgång!

Alla biologiska barn till den avlidne jämkade.

Efter bouppteckningen och den är nu registrerad hos skatteverket så ser siffrorna ut så här!

Den avlidnes giftorättsgods :1 126 565,24 kr.

Den avlidnes giftorättsskuld : 39 322 kr.

Den efterlevandes makas giftorättsgods: 914 476,33 kr.

Boets summa behållning: 2 001 719,57 kr.

Hur stort blir arvet för var o en av mina syskon?

Hur lång tid ska det ta innan vi får tillgång till vårt arv?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Bodelning

Värdet av boets behållning ska delas med hälften (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Er fars dödsbo ska som huvudregel då erhålla 1 000 859,785 kr ur bodelningen. I dödsboet finns förutom egendomen från bodelningen, också hans enskilda egendom som inte ingått i bodelningen (7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Av frågan framgår inte om han har enskild egendom. Utgångspunkten är således att det finns 1 000 859,785 kr i dödsboet.

Laglott och särkullbarns rätt att få ut arv direkt

Bröstarvingar, det vill säga barn till arvlåtaren, har alltid rätt att få ut ett arv som motsvarar hälften av arvlåtarens kvarlåtenskap, se 2 kap. 1 § och 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Detta är er laglott. Särkullbarn, vilka ni är, har rätt att få ut sina arv direkt (3 kap. 1 § ÄB). Testamentet är giltigt såvida det inte inskränker på er laglott. Denna begränsning för din fars fru förutsätter att ni jämkat testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Eftersom jag inte vet om innehållet i testamentet så kan jag inte göra en beräkning av hur mycket ni ska få. Låt säga att han testamenterat bort allt till sin fru. Då ska ni tillsammans ändå få ut 500 429,893 kr i arv enligt er laglott. Ni ska sedan dela upp arvet lika mellan er (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Arvskifte

Nu när ni fått bouppteckningen godkänd av Skatteverket så är det dags för er och henne att förrätta ett arvskifte (23 kap. 1 § ÄB). För att arvskifte ska vara godkänt krävs att ni upprättat och undertecknat en arvskifteshandling (23 kap. 4 § ÄB). Arvskifteshandlingen ska innehålla uppgifter om fördelningen av arvet där ni fördelat kvarlåtenskapen rättvist emellan er. Detta moment går ganska fort om alla godkänner och undertecknar den handlingen som visar vad ni kommit överens om.

Ring till oss på 08-533 300 04 (vardagar 10-16) om ni behöver hjälp med att förrätta ett arvskifte eller har funderingar kring testamentet!

Bästa hälsningar

Ahmet Ercin

Ahmet ErcinRådgivare