Särkullbarns rätt till arv

Min mamma avled april 2013 hennes fastighet står fortfarande på dödsboet. Fastigheten har bebotts av hennes make. Jag är särkullsbarn, jag och mina 2 syskon har fått fastigheten och ska sälja den hur gör vi?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken

Rätten till arv regleras av Ärvdabalkens regler. Eftersom din mamma var gift tillfaller arvet hennes maken, detta framgår av 3:1 ÄB. Gemensamma barn till den avlidne och den efterlevande maken får därmed vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har avlidit. Man säger att barnen då har rätt till efterarv.

Särkullbarns rätt till arv

När det finns barn till avlidne som inte är barn till den efterlevande maken har dessa särkullbarnen rätt att få ut sitt arv direkt. Det finns dock möjlighet får dig som särkullbarn att avstå från denna rätt till förmån för den efterlevande maken.

Fördelning av arvet

Förutsatt att du inte vill avstå från din rätt till arv kommer du få ut din del av arvet direkt och dina två halvsyskon får vänta tills den efterlevande maken avlider innan de får ta del av arvet.

I ditt fall då ni är tre barn kommer försäljningen delas i 3 delar. Din tredjedel kommer du få ut nu och de andra tvåtredjedelarna kommer tillfalla den efterlevande maken.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare