Särkullbarns rätt till sin laglott när det finns ett testamente

Jag och min fru har ett gemensamt barn samt fyra särkullsbarn, min fru har tre sedan tidigare och jag har ett barn sedan tidigare. Hur formulerar man lämpligast ett testamente där vi vill att jag och min fru ärver varandra och att barnen får vänta med sitt arv tills båda gått bort?

Vi vill ju alltså inte riskera att den kvarlevande riskerar att få "gå från hus och hem" för att lösa ut särkullsbarnen.

MVH

Per

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!
Det finns inget som hindrar er från att skriva ett testamente där ni testamenterar allt till varandra. Dock kan man inte testamentera bort särkullbarns rätt till sin laglott då de alltid har rätt att få ut en del av arvet från sin förälder. De kan då jämka testamentet enligt lag (https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1).
Särkullbarnen till den make som avlider först kan välja att avstå sin del av arvet enligt lag (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) De får då vänta tills efterlevande make avlider men detta väljer barnet själv eller ombud om barnet har ett sådant.

Alltså kan ni inte försäkra att särkullbarnen inte får ut sin del av arvet direkt. Det är dock bara de särkullbarn som har den som avlider först som förälder som kan få ut sin del direkt.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente kan ni boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på arvsrätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare