Sätta upp lapp innan fest i hyresrätt

Hej!

Jag tänkte höra om det finns några rätt och fel, för att undvika klagomål, innan man har fest i sin hyreslägenhet.

Om lite drygt en månad fyller jag 30 och har bjudit till fest som startar 18.00. En fest där det kommer säkert runt 20-30personer. Vi kommer äta, dansa, stoja och stimma! Vi har bott i lägenheten sen mars 2014 och har aldrig har någon fest eller störande tillställning tidigare.

Hur fungerar det med lappar, någon sa till mig att om man varnar grannar redan två veckor innan festen så har man rätten på sin sida om klagomål kommer. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte tillåtet att störa sina grannar i vilken utsträckning som helst. I 12 kap jordabalken finns "hyreslagen". Störande grannar regleras i 25§. Där stadgas det att en hyresgäst ska se till att de som bor i hans/hennes omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Att vid ett enstaka tillfälle ha fest lär inte kunna falla under inte skäligen bör tålas. Det skulle vara om festen urartar och på ett mer allvarligt sätt stör eller skadar. Det är till er fördel att ni inte haft fester förut eftersom den kommande festen då inte blir en i raden av flera störningsmoment för era grannar. Dock finns det inga rättsliga fördelar med att sätta upp en lapp. Det är däremot en förvarning för grannarna vilket kan anses som ett hänsynstagande och kanske ökar dina grannars tolerans.

Hoppas du fick svar på din fråga och att festen blir fantastisk!

Linn Kanter PergamentRådgivare