Semester vid uppsägning

Hej

Jag har en visstidsanställning mellan 170601-171231 som jag igår sa upp mig ifrån. Innan jag sa upp mig så var jag beviljad 2 veckors semester som faller in under uppsägningsperioden.. Nu påstår arbetsgivaren att jag inte får ta ut någon semester under uppsägningen. Detta på grund av att jag inte tjänat in någon semester än. Tar jag semester får jag en stor semesterskuld som jag skall betala tillbaka.

Men visst har jag rätt att ta ut obetald semester, Och därmed skall ingen semesterlöneskuld uppstå?

Carola

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om semester regleras i semesterlagen (SemL) som är en social skyddslag till förmån för arbetstagarnas vila och återhämtande av krafter och hälsa. Att få vara ledig för rekreation på arbetsgivarens bekostnad är vad som avses med semester. Semesterlagen är i stor del tvingande till arbetstagarens förmån vilket innebär att den garanterar vissa minimiförmåner som inte kan avtalas bort - det kan dock ske genom kollektivavtal.

En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje år
En arbetstagare har rätt till semesterförmåner genom semesterledighet, semesterlön och semesterersättning (1 § SemL). En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje år. Om anställningen påbörjades efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar (4 § SemL). Under semesterledigheten ska arbetstagaren ha semesterlön (4 § 2 st. SemL).

Ifall semesterledighet redan är utlagd har arbetstagare rätt att ta ut den under uppsägningstid
Om du säger upp dig själv, som i ditt fall, och har intjänad semester har du rätt att få ut den antingen i form av ledighet eller som semesterersättning. Ifall semesterledigheten redan är utlagd och beviljad har du alltid rätt att ta ut din semesterledighet under uppsägningstiden. Är semestern inte beviljad, måste arbetsgivaren gå med på att du ska få ta ut semestern. Som jag förstår det har du redan blivit beviljad semester och har därför rätt att få ut den under uppsägningstiden.

Arbetstagare har alltid rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juli-augusti
Om semestern inte skulle vara beviljad finns det dock en skyddsregel som ger arbetstagaren rätt till fyra veckors sammanhängande semester under perioden juni-augusti. Om din uppsägningstid omfattar hela den perioden har du rätt att vara ledig fyra veckor i följd.

Hur du går vidare med din fråga
Eftersom jag förstår det som att din semester redan är utlagd och beviljad har du rätt att ta ut den under uppsägningstiden, detta enligt huvudprincipen om att en arbetsgivares beslut om semester står fast. Finns det ingen intjänad semester har du dock inte rätt till någon semesterersättning utan det blir som du säger - obetald semester.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Semesterlagen hittar du här.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare