Semesterdagar

Hej .

Jag har jobbat på förtaget sedan 5 okt 2016 till nu ( 11/5 2016) . Ringde lön för att fråga hur många semesterdagar jag har. Och deras svar var att de inte kommer betala ut ngn semester . Utan att man måste jobba ett helt år innan man får ngr betalada semesterdagar , för det blir för mkt jobba för dem . Är detta ens lagligt ???

Mvh Jessica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån att du menar att du har arbetat på företaget från 5 okt 2015, till nu 11 maj 2016.

Lagen som reglerar semesterutbetalning och semesterdagar är semesterlagen, (SemL).

Ett semesterår löper från, 1 april år ett, till 31 mars nästkommande år, 3 § SemL. Antalet semesterdagar med semesterlön räknas ut genom en formel i 7 § SemL.

De dagar som du har varit anställd hos arbetsgivaren, (ink. helgdagar), dock subtrahera de dagar som du varit borta från arbetet helt utan lön. Den siffran dividerad på antalet dagar under intjänande året, som är 365 (alt. 366), multiplicerat med 25.

Då jag inte alls vet hur många dagar du har varit borta från ditt arbete helt utan utbetald lön etc. är det svårt för mig att göra beräkningen åt dig.

Du har rätt till någon semester för den tid du har arbetat hos företaget. För att jag ska kunna hjälpa dig vidare behöver jag dock mer information om din situation.

Vill du ha hjälp med att räkna ut exakt antal semesterdagar föreslår jag att du konsulterar med någon av våra jurister och inkommer med kompletterande uppgifter till dem, se här.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar såhär långt.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare