Semesterersättning timanställd

Har en fråga angående min son som är 19 och hans provanställning på hotell. Han har jobbat ett par veckor, kommer då att jobba fram till april. Han har begärt ledigt från 18 dec till 8 jan. Har han rätt att få ut några betalda semesterdagar under den perioden? I avtalet står inget om hur många timmar i veckan han skall jobba....?? Är det så att arbetsgivaren kan ge honom strödagar att jobba om inte behovet finns för hela veckor ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I semesterlag (1977:480) finns bestämmelser om arbetstagares rätt till semester och semesterlön. Lagen är semidispositiv och vissa bestämmelser om semester kan även regleras i anställningsavtal eller kollektivavtal på arbetsplatsen.

Om din son är anställd "på timme" är det vanligast i restaurangbranschen att semesterersättning betalas ut samtidigt med varje löneutbetalning. Din son får då ett påslag om 12% på intjänad lön under löneperioden (semsterlag 16b §). På så sätt ackumuleras inga lediga semesterdagar med rätt till betalning, utan ersättningen för dessa betalas ut löpande.

Din son kan ha en behovsanställning för enstaka dagar. Antalet timmar han ska arbeta per vecka finns då inte angivet i avtalet utan styrs av arbetsgivarens behov av personal. Detta ska i så fall framgå av anställningsavtalet. Anställning på enstaka dagar innebär i praktiken att anställningsförhållande ingås inför varje arbetspass och avslutas efter varje pass.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att maila info@lawline.se eller ringa 08-533 300 04

Niklas JunkerRådgivare