Semesterersättningens omfattning vid timlön

Har jobbat 3 månader på ett litet massageföretag å är ej fackligt ansluten, vilken procent gäller för semesterersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter som att du har haft timlön. Semesterersättningen är tolv procent av din timlön. Du har alltså rätt till din timlön plus ytterligare tolv procent av den. Denna rättighet till semesterförmån går inte att avtala bort. Du har rätt till ersättningen månaden efter att du har slutat din anställning eller i slutet på april året efter om du har kvar anställningen. Den ska redovisas separat i din lönespecifikation eller åtminstone så att det tydligt framgår vilken del som är lön och semesterersättning. Till grund för detta har du 2 §, 16 § och 28 § semesterlagen (1977:480).

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare