Semesterledighet under uppsägningstid

Hej.

Undrar om beviljad semester räknas under uppsägningstiden?

Jag har fått min sommar semester på 5 veckor beviljad och har efter detta sagt upp mig. Nu säger min chef att semestern inte räknas som uppsägningstid och att jag måste jobba 5 veckor efter semester. Hur är detta igentligen? När jag sökt på nätet säger allt att beviljad semester gäller och räknas under uppsägningstiden.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När din arbetsgivare har godkänt din semesteransökan får den inte flyttas eller ställas in om det inte finns särskilda skäl. Semesterledighet får endast med arbetstagarens medgivande förläggas till uppsägningstid (14 § första stycket semesterlag). Din uppsägningstid blir inte förlängd för att din semesterledighet är lagd under den, utan den blir den samma som om du arbetat under den fem veckorsperioden.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare