Sexuellt umgänge på arbetsplats som grund för uppsägning

Hej,

Jag jobbar som naprapat på en privatklinik. Jag hade sexuellt umgänge med min tjej/flickvän på jobbet som min arbetsgivare överhörde. Jag var inte i tjänst under tiden eller skulle arbeta kommande timmar, utan min flickvän var förbi och ena ledde till det andra. Nu hotar min arbetsgivare mig till uppsägning. Har dem rättigheter till säga upp mig? Har jag gjort något olagligt?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att se det som har hänt som en saklig grund för att säga upp dig. Utgångspunkten är att ni ska arbeta på arbetsplatsen, men eftersom det inte skedde på arbetstid är det inte fråga om någon form av olovlig frånvaro, som i sig kan medföra uppsägning. Sexuella trakasserier kan även det vara skäl för uppsägning, men ni har båda varit med på det och då är det inte frågan om sexuella trakasserier. Du har alltså inte gjort något olagligt, eftersom det inte skett på arbetstid är det inte heller något som är en saklig grund för uppsägning.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare