signatur byte vid ett namnbyte

Hej! Jag ska byta namn på skatteverket och har precis skickat in min ansökan. Nu skulle jag vilja ändra min namnteckning, eftersom den består av mitt förra namns initialer. Hur går jag till väga för att byta min namnteckning till någonting helt annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar hur en signatur ska göras eller se ut enda undantaget är elektronisk signatur som oftast består av siffror. När du genomför ett namnbyte så kommer du behöva införskaffa nytt körkort/ id-handling och pass. När du införskaffar exempelvis ett nytt körkort så kommer du få skriva under med din signatur vid det tillfället kan du välja att göra en ny signatur som blir helt giltig.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare