FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/06/2017

Ska alla gäster på en fest betala för förstörda högtalare?

Hej! Vi var på fest i helgen hos en kompis där någon under kvällen tog sönder hans högtalare. Nu vill han att alla som var på festen ska betala för ett par nya högtalare, då ingen erkänt sig skyldig till skadan. Är detta verkligen rätt? Ska alla vara med och betala?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Endast den eller de som har förstört högtalarna med vilje eller genom vårdslöshet ska ersätta dem (2:1 SkL).

Festvärden har därmed inte rätt att kräva att alla på festen ska betala högtalarna. I domstol hade han behövt bevisa vem eller vilka det är som har förstört högtalaren för att den eller de ska vara betalningsskyldiga.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare