Ska arv ingå i bodelningen?

Om en av parterna i en skilsmässa är dödsbodelägare och har rätt till en del av ett arv, ska den delen av arvet ingå i bodelningen mellan makarna? Det hade inte skett ett arvskifte utan endast en bouppteckning vid tidpunkten för äktenskapsskillnaden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vilken egendom som ska ingå i bodelningen mellan makarna ska avgöras med utgångspunkt i förhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, med andra ord vad makarna ägde den dag då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten. Denna dag kallas även för ”den kritiska tidpunkten”. (Äktenskapsbalken 9 kap. 2 §)

Rätten till arv inträder redan vid tidpunkten för dödsfallet och vad som har betydelse för om arvet ska ingå i bodelningen är alltså om dödsfallet inträffade före eller efter den kritiska tidpunkten. Inträffade dödsfallet före, så ska arvet anses ingå i makens egendom och därmed ingå i bodelningen. Inträffade dödsfallet efter, ska arvet inte ingå.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare