Ska en fastighet som ena maken fått i gåva delas på vid en skilsmässa?

Skilsmässa, jag äger fastigheten en gåva för fyra år sen av mina föräldrar, en månad senare gifte vi oss,

min man vill jag ska lösa ut honom med hälften av vad fastigheten är värd, är det riktigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som gäller vid en bodelning: Jag kommer först redogöra för vilka regler om vad som gäller för egendomar vid en bodelning efter separation. Man hittar reglerna i äktenskapsbalken. En huvudregel är att all egendom makarna har är giftorättsgods om det inte räknas till kategorin enskild egendom. Giftorättsgods är allt som ska ingå vid en bodelning mellan makar, alltså allt som makarna ska dela på.

Vad som är enskild egendom:
Enskild egendom är det som man tar bort ifrån giftorättsgodset och som den ena maken får behålla som eget. Det kan vara olika sorters egendomar som blir enskild egendom. För att göra egendom till enskild kan man till exempel upprätta ett äktenskapsförord under giftermålets gång där man skriver in att en viss egendom inte ska vara giftorättsgods. Är det en gåva man får ska det i gåvobrevet stå att egendomen ska ses som enskild egendom vid en eventuell skilsmässa, vilket också gäller också om man får en egendom genom ett arv. Finns det ingen skrivning att egendomen ska vara enskild egendom ska den ingå vid en bodelning som giftorättsgods.

Hur du kan gå vidare:
Först tycker jag att du ska kolla på det gåvobrev som är upprättat i samband med att du fick fastigheten som gåva av dina föräldrar. Står det där att den ska var enskild egendom ska den inte räknas med i din och din mans bodelning. Är det däremot så att det inte finns någon skrivning om enskild egendom och ni inte har ett äktenskapsförord som tar undan fastigheten ska den då ingå. Generellt kan man då säga att man tar allt värde av ert giftorättsgods och delar på hälften är ni får varsin hälftendel. Vilket indirekt blir hälften av fastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare