Ska en gåva beräknas till värdet vid gåvotillfället eller till dagens värde?

Är särkullbarn och min far har nu gått bort. I sitt äktenskap har han två barn dessa fick 1991 en skogsfastighet är det taxeringsvärdet som gällde då eller skall det bli dagens som skall gälla vid arvskiftet.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilket värde ni ska avräkna från dina halvsyskons arvslotter, dvs. hur stort förskott de redan har fått på sina arv.

Huvudregeln är att gåvan ska tas upp till värdet vid gåvotillfället (6 kap. 3 § ärvdabalken). Det innebär att dina halvsyskon kommer att gynnas om fastigheten har ökat i värde och missgynnas om fastigheten har minskat i värde. Det är alltså som huvudregel inte dagens värde som ska användas för att beräkna förskottets storlek.

När en fastighet ska värderas i ett arvsskifte är det fastighetens marknadsvärde som ska ligga till grund för beräkningen (som inte nödvändigvis behöver vara detsamma som taxeringsvärdet). Ni ska alltså avgöra hur mycket fastigheten hade kunnat säljas för när din far gav bort fastigheten till dina halvsyskon. När en fastighet värderas brukar man även göra avdrag för den framtida skatt som kommer att behöva betalas när fastigheten så småningom säljs (en s.k. latent skatteskuld).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare