Ska förskott på arv avräknas även för förskottstagarens avkomlingar?

Vi är tre syskon. En bror har fått en summa som förskott på arv. Vad händer om han avlider före våra föräldrar och hans barn blir arvtagare? Räknas det fortfarande som förskott så att hans barn får en mindre summa vid arvskiftet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det stämmer. Detta följer av ärvdabalken 6 kap 6 § som säger följande: "Har arvinge som mottagit förskott avlidit före arvlåtaren, äro förskottstagarens avkomlingar pliktiga att avräkna förskottet å sina arvslotter."

Om förskottstagaren avlider innan förskottsgivaren ska alltså förskottstagares avkomlingar om inget annat sägs avräkna förskottet på sitt arv.

Tveka inte att ställa fler frågor eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare