Ska förskott på arv räknas om?

Hej, för ungefär 14 år sen fick jag och min man hjälp av min pappa när vi skulle köpa vårt första hus. Jag fick 300 000 av honom som skulle ses som ett förskott på arvet.

Min pappa gick bort 2009.

En av mina systrar tycker nu att detta ska räknas om den dagen då vår mamma går bort. För att 300 000 då är värda mycket mer efter så många år.

Jag undrar nu om det är korrekt att det ska räknas om, eller om summan ska stå fast.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Regler om förskott på arv finner du i Ärvdabalkens 6 kap(lagen förkortas ÄB) Enligt 6 kap. 1 § och 2 § ÄB ska alla gåvor den avlidne gett sina barn räknas som förskott, med undantag för exempelvis julklappar och pengar till utbildning. Hur storleken på förskottet ska beräknas framkommer av 6 kap. 3 § ÄB. Förskottet ska beräknas efter egendomens värde vid mottagandet, dvs. då du fick förskottet för 14 år sedan. Sammanfattningsvis innebär detta att det är 300 000kr som ska avräknas från din arvslott då er mor går bort, ingen omräkning ska alltså ske.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare