FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/03/2016

Ska tjänstepension ingå i en bodelning?

Om man äger aktiebolag till 100 % ska tjänsteiension ingå i bodelning ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Som huvudregel ska en tjänstepension inte ingå i en bodelning och som undantag gäller att den ska ingå om innehavaren kan förfoga över rättigheten (äktenskapsbalken 10 kapitlet 3 § första stycket och NJA 1960 s. 411). Eftersom att personen här äger aktiebolaget till 100 % anser jag att denne har ett sådant inflytande och möjlighet att förfoga över pensionen att den ska ingå.

Om du är intresserad och vill läsa mera finns en utförligare artikel här: https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2003/Nr-4-2003-Argang-69/Behandling-av-tjanstepensionsforsakring-vid-bodelning-mellan-makar/

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare