Skada i hyresrätt - vems ansvar?

Hej! För två månader sedan gick rutan på min balkongdörr sönder när jag stängde dörren. Låset har varit trögt sedan jag flyttade in men jag trodde aldrig att rutan skulle kunna gå sönder. Jag stängde balkongdörren precis som jag gjort innan och inte nog med att rutan gick sönder så skar jag upp handen. Jag gjorde en felanmälan på både rutan och dörren. Ingen sa att jag var tvungen att stå för några kostnader. Jag ringde till och med till Västerstaden för att jag var orolig för att jag skulle få stå för kostnaderna och där fick jag till svar att det var högst otroligt att jag skulle få göra det. Nu två månader senare har det kommit en faktura på 1867kr där det dessutom står att jag blivit informerad om att jag ska betala trots att jag inte har blivit det. Hade jag fått reda på att jag skulle få stå för kostnaderna så hade jag själv fixat rutan då min familj har nära kontakt med glasmästeri och då hade priset inte blivit närmare 2000kr. Så min fråga blir väl om jag är skyldig att betala för något som inte är mitt fel?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för hyresrätter regleras i JB kapitel 12.

Hyresvärden har en underhållsskyldighet vid hyra av bostadslägenheter och har ansvaret för att lägenheten håller en godtagbar standard, samt ska se till att nödvändigt underhåll och reparationer utförs (se 12:9 och 12:15 JB). Som hyresgäst har du en vårdplikt och är ansvarig för skador som du vållat, eller som uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse (12:24 JB).

Jag förstår situationen som att dörren var i dåligt skick redan när du flyttade in i lägenheten och att låset behövde bytas ut, men att hyresvärden underlåtit att åtgärda problemet. Om glasrutan gick sönder till följd av att dörren var sliten ska hyresvärden stå för kostnaderna, eftersom du inte vållat skadan.

Lawline RådgivareRådgivare