FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/07/2015

Skada på hund

Min hund skar upp tassen på något när han var på dagis.Har jag rätt till ersättning för den operation som var nödvändig.Mvh Björn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Juridiskt anses djur vara saker. Detta innebär att din fråga handlar om en sakskada. Vad gäller sakskador regleras det i skadeståndslagen 5 kap 7§. Där stadgas att man kan få skadestånd för reparationskostnad och andra kostnader till följd av skadan. Detta talar för att du kan ha rätt till ersättning.

Innan du riktar ett skadeståndskrav mot Hunddagiset tycker jag att du ska prata med dem och titta igenom eventuella dokument som du fått/skrivit på från dagiset. Kanske finns det något där som talar för/emot att ersättning för skada på hund under vistelse på dagiset ska utgå.

Hoppas det löser sig för dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare