FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2017

Skadad egendom efter trafikolycka

Hej fick min postlåda nerkörd i en singelolycka även mina grannars. Hur det gått för inblandade vet jag ej men ingen har hört av sig varken polis eller förare som körde över dem. Ska man polisanmäla för smitning ,vårdslöshet i trafiken med skadeanmälan att ersätta postlådans kostnad. Den går inte att använda ,ny kostar ca 800 kr. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägtrafikant som har haft del i en trafikolycka är enligt 5 § lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) (här) skyldig att lämna uppgifter om namn, hemvist eller upplysningar om händelsen. Syftet med denna skyldighet är bland annat att personer som lidit skada av olyckan, lättare ska kunna kräva ersättning av den som vållat skadan. Man brukar säga att den som underlåter att fullgöra denna skyldighet gör sig skyldig till smitning. Även singelolyckor faller in under begreppet "trafikolycka". Jag tolkar din fråga som att inga upplysningar har lämnats av den person som haft del i trafikolyckan, vilket skulle innebära att vägtrafikanten har gjort sig skyldig till smitning. Därför råder jag dig att anmäla incidenten. Det kan dock vara värt att ha i åtanke att det kan vara svårt att uppdaga vem denna vägtrafikant är, om inte händelsen på något sätt har bevittnats av någon annan.

Jag hoppas att detta svar var till hjälp! Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare