Skadestånd av icke straffmyndiga

Hejsan.

Min son blev bestulen på sin mobiltelefon och pengar , av två kompisar (fd nu....), de två erkände dagen eftet att de stulit telefonen,men den var dock "borta". Polisanmäldes självklart och grabbarna erkände till polisen, ,men då ungarna är under 15 lämnas det över till socialtjänsten, som inte har någon befogenhet att utdöma straff. Föräldrarna till en av dessa ungar har LOVAT,INFÖR min son och mig så klart, , att ersätta deras sons del i stölden, men har förhalat och dragit ut på det med massa ursäkter, och nu har dom helt sonika slutat svara.. jag har även sms från mamman,där hon lovar ersätta telefonen. Vad kan jag göra??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att din sons "kompisar" inte är straffmyndiga kan de, precis som du skriver, inte åtalas och dömas för brottet. De kan dock bli skadeståndsskyldiga enligt skadeståndslagen 2:1. Där står det att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada, ska ersätta skadan. Enligt skadeståndslagen kan även föräldrarna bli skadeståndsskyldiga eftersom de har vårdnaden om ett barn som vållat sakskada genom brott. Den bestämmelsen hittar du i 3:5.

Du har rätt att få reda på deras identitet och kontaktuppgifter enligt Offentlighets- och sekretesslagen 35:8 st 2. Det du kan göra är alltså att driva vidare en skadeståndstalan på egen hand enligt skadeståndslagen. Du kan ta hjälp av en jurist för att driva er skadeståndstalan, enligt rättegångsbalken 12:1.

Om du klickar på något av lagrummen jag nämnt ovan så kommer du att länkas direkt dit. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor!

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare