Skadestånd efter fall i tvättstuga

Hej

Det så att jag hälsade på min bror i Örebro och han hade tvättid så jag hjälpte honom med det.

Jag la in sista tvätten och skulle slänga tvättmedlet i sorteringen som ligger inne i tvättstugan, jag vände mig efter ha slängt och såg inte att det var blöt på golvet, så jag ramlade och slog mig hårt så att jag bröt handled.

Det här hände 2016-03-31 och jag är fortfarande sjukskriven, har inte fått helt min rörlighet tillbaka ännu.

Min fråga är då, har jag rätt till skadestånd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är svårt för mig att avgöra exakt hur omständigheterna kring händelsen i tvättstugan var, så jag hoppas att de antaganden jag gör är korrekta. Jag vet inte om det var blött på golvet innan du och din bror började tvätta eller om detta uppkom efterhand. Oavsett förstår jag att du inte såg den blöta fläcken på golvet och halkade på grund av det. Jag vet inte heller var vattnet kom ifrån, om det kom ifrån en tvättmaskin eller från ett läckande rör eller om någon bara hade spillt ut vatten. Detta kan nämligen ha betydelse. Om det handlar om något som t ex en hyresvärd hade ansvar över, som normalt underhåll av fastigheten (där det vanligen ingår att laga läckande rör och trasiga tvättmaskiner) kan hon eller han bli skadeståndsskyldig för dina skador. Det som är "kruxet" då är att du har bevisbördan för att visa att hyresvärden har varit vårdslös. Detta kan vara svårt att bevisa. Om det var någon som hade spillt vatten av misstag skulle jag säga att blir svårt att kräva skadestånd för dina skador, tyvärr.

Hoppas att du fick lite hjälp av mitt svar i alla fall! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare