Skadestånd för felaktigt beslut om bygglov?

Vi har fått bygglov på en tomt, vi har betalt bygglov, handpenning på tomt och handpenning på huset.

Nu har en våra nya grannar överklagat vårt bygglov för dom vill inte att vi ska bygga.

Vi ligger ute med ca:120 000 kr.

vem som nu får rätt vet vi inte,men vår fråga är:

Kan vi söka sveda o verk eller något annat???? när allt är färdigt.

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga och för att ni vänder er till Lawline.

Skadestånd för sveda och värk utgår endast till den som blivit orsakad personskada (se skadeståndslagen 5 kap 1 §), så det är inte aktuellt i ert fall.

Däremot ska staten eller kommunen ersätta ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning (3 kap 2 §). Byggnadsnämnden beviljar bygglov och är en del av kommunen, och att bevilja bygglov är ett exempel på myndighetsutövning. Ren förmögenhetsskada är en ekonomisk skada som uppstår utan samband med person- eller sakskada, vilket skulle vara aktuellt i ert fall om beslutet upphävs.

Skulle beslutet om bygglov överklagas och visa sig vara felaktigt bedömer jag därför att det finns chanser för er att få skadestånd från kommunen för ren förmögenhetsskada. Om beslutet upphävs rekommenderar jag att ni vänder er till en erfaren jurist, vilket enkelt kan bokas här: http://lawline.se/boka .

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare