Skadestånd för förstörd mobiltelefon

Hej!

Min son slog sönder en mobil som tillhörde ett annat barn. Jag vill betala för skadorna men samtalet med barnets föräldrar gick inte så bra. De säger att mobilen inte går att reparera (jag har inte sett den eller fått nåt bevis), och att de har redan köpt en ny. De har följesedeln, men ingen faktura eftersom de delbetalar för den. Jag sa att jag kommer att betala hela summan om de skickar mig en faktura eller så betalar jag hela summan direkt till företaget de köpte mobilen ifrån, om de skickar OCR och BG. Detta vägrar de dock, eftersom "det är besvärligt". De vill ha hela summan i ett privat konto eller att jag swishar pengarna och skriver ett kvitto för hand. De hotar även att de ska polisanmäla händelsen. Har jag fel om jag väntar med betalningen tills jag ser en faktura? På vilket sätt kan jag hantera situationen så att jag inte bli lurad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag inleder med att förklara vad som gäller generellt när sakskador av denna typ uppstår, fortsätter med att förklara vad som gäller specifikt för ditt fall och avslutningsvis tänkte jag gå igenom vilka handlingsalternativ du har.

1) Generellt om sakskador
a) Sönderslagen mobil - en sakskada
Skadeståndsansvar för skador som uppkommer mellan privatpersoner regleras huvudsakligen genom skadeståndslagen (1972:207), förkortning SkL. Det finns också speciallagar för vissa typer av skador (exempelvis trafikskadelagen för skador som uppkommer i trafiken), men skadeståndslagen är alltså den generella lagstiftningen vi har att vända oss till.

Enligt 2 kap. 1 § SkL ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar personskada eller sakskada ersätta skadan. En sakskada är vad det låter som: Oftast ett föremål som förstörs, blir defekt eller går sönder. Skadan ska inträffa av att någon, uppsåtligen (med flit) eller av vårdslöshet (av oaktsamhet), orsakar denna.

b) Vad för typ av ersättning måste man ge om man orsakat en sakskada?
I 5 kap. 7 § SkL framgår det att skadestånd med anledning av en sakskada omfattar ersättning för…
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

2. Vad gäller i detta fall?
a) Vilken ersättning som ska utges enligt skadeståndslagen
Till och börja med kan sägas att punkten 3 ovan troligtvis inte är aktuell; varken inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet har sannolikt inträffat av denna skada. Vi ska istället titta närmare på de två första punkterna.

Enligt första punkten ska skadeståndet för en sakskada omfatta sakens värde eller reparationskostnad/värdeminskning. Huvudregeln för ersättning är enligt en lagkommentar till lagen återanskaffningskostnaden med avdrag för ålder och bruk (eventuellt också för övrig nedsatt användbarhet eller annan omständighet). I ditt fall kan det till exempel innebära att om återanskaffningskonstnaden (det vill säga, kostnaden för att skaffa en ny mobil) är 5 000 kr, så ska ett avdrag göras för mobilens ålder och bruk. Desto mer mobilen har använts, och desto äldre mobilen är, desto mer avdrag. Som en allmän princip gäller även vidare att den som orsakat en skada har rätt att få försöka reparera skadan som en första åtgärd, istället för att behöva ersätta skadelidande med en helt ny produkt. Nu vet jag inte hur pass omfattande skadan på mobilen var, kanske blev den så pass sönderslagen att en ny mobil var det enda alternativet, men om inte så har du rätt att få lämna in den på reparation istället för att direkt ersätta föräldrarna med en helt ny mobil. Och om det är så att en ny mobil är det som krävs, har du fortfarande rätt till ett avdrag för mobilens ålder och bruk.

Enligt den andra punkten har en skadelidande som huvudregel också rätt till ersättning för annan kostnad med anledning av skadan; men jag har svårt att se vad det skulle vara för kostnad i detta fall.

b) Vad kan du göra nu?
Det faktum att du inte fått titta mobilen och själv avgöra (alternativt, låta en expert på ett mobilreparatörsföretag avgöra) om den går att laga eller inte är något jag inte skulle känna mig bekväm med om jag var i din situation. Ännu konstigare är det faktum att de inte kan dela med sig av en faktura för köpet; även om de delbetala mobilen, så får man givetvis en faktura för själva köpet, oavsett hur man väljer att betala mobilen. Jag tycker du ska fråga föräldrarna efter en faktura/kvitto/orderbekräftelse eller liknande utöver följesedeln. Jag tycker inte du ska överföra några pengar till dem förrän du har fått titta på mobilen (alt. låtit en professionell mobilreparatör titta på den), och med tanke på det jag nämnde ovan tycker jag inte du ska stå för hela konstnaden för en ny mobil. Den mobil ditt barn slog sönder var sannolikt inte lika mycket värd som en ny mobil på marknaden, utan det är troligtvis så att den har sjunkit i värde på grund av bruk och ålder.

Hänvisa till skadeståndslagen och hur beräkningen av skadeståndet ska ske (återanskaffningskostnad med avdrag för ålder och bruk), och stå på dig.

Hör gärna av dig om du har några fler frågor!

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare