Skadestånd för veterinärkostander

Hej ! Jag har en fråga , jag har en hund som jag jag försöker hitta en annan familj till. Hittade ett par som hade henne på prov , dom ringer mig och säger att min hund skadat sig hos dom, dom vet inte hur hon skadat sig men hennes tass är förstörd.

Mina veterinär kostnader blir sky höga då de blir operation .. är de då inte denna familj som haft henne som ska stå för denna kostnad ? Jag äger fortfarande henne, då vi inte hann skicka in papper .

Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att få svar på din fråga måste vi vända oss till skadeståndslagen (SkL). Lagen gäller endast om parterna (dvs du och familjen) inte har tecknat ett avtal. Skulle det vara så att ni har tecknat ett avtal om vad som gäller för det fall att din hund skulle bli skadad, är det avtalet som gäller.

SkL 2 kap 1 § stadgar att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada ska ersätta skada. Med sakskada avses bland annat skada på husdjur. Detta betyder att familjen måste ersätta dig för veterinärkostnaderna, under förutsättning att de antingen medvetet eller av vårdslöshet skadat din hund. Vad vårdslöshet innefattar måste avgöras från fall till fall. Generellt sett krävs det att skadevållaren (dvs familjen) vidtagit en aktiv handling, t ex råkat trampa på din hunds tass. Det är du som skadelidande som enligt huvudregeln har bevisbördan för att familjen varit vårdslös. Du måste alltså kunna bevisa att familjen gjort något vårdslöst och därigenom skadat din hund. I annat fall kan det bli svårt att med framgång kräva skadestånd.

Ett litet tips inför framtiden är att teckna att avtal där det står vem som ska ersätta ev. veterinärkostnader för det fall att din hund skulle bli skadad.

Hoppas din hund kryar på sig och att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare