Skadestånd från JK

Om man har en dom från JO måste man ha ett juridiskt ombud om man vill begära ersättning/skadestånd från JK?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga.

För att ansöka om skadestånd från JK måste man inte ha ett ombud. Du kan som privatperson ansöka om detta själv.

Ansökan ska vara skriftlig men det finns annars inga särskilda krav på hur ansökan ska se ut. För att JK ska kunna bedöma om Du har rätt till skadestånd måste Du lämna en utförlig beskrivning av vad som har hänt och varför Du har rätt till skadestånd. Du måste också ange det belopp Du vill ha och hur Du har kommit fram till beloppet. Du ska också ge in den utredning som krävs för att JK ska kunna avgöra om Du har rätt till skadestånd eller ej.

Du kan läsa mer om hur Du ansöker om skadestånd på JK's hemsida.

Jag hoppas att Du har fått svar på Din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare