FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/02/2016

Skadestånd på grund av fastighetsskötaren underlåtenhet att sanda

Hej

jag halkade på en isfläck utanför hyresfastigheten när jag skulle till bilen för att åka till jobbet. Parkering är på baksidan av fastigheten på fastighetsägarens tomt. Får en handledsfraktur och blir opererad med osteosyntes med platta och skruvar samt stift. Blir gipsad och sjukskriven.

Har kontaktat hyresvärden som tycker att vaktmästaren saltat på kvällen innan enligt rutiner. pga av omslaget från plusgrader till minusgrader. De anser inte att de inte är skyldiga. När jag går ut på morgonen ser jag inte isfläcken på grund av dålig belysning utanför bostaden. jag anser att vaktmästaren även skulle sandat då saltet inte hjälpt.

Kan jag driva frågan vidare till att de är ansvariga till olyckan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan kräva skadestånd av fastighetsägaren enligt skadeståndslagen (2 kap 1 §).

För att få skadestånd måste du bevisa att:

1. Fastighetsägaren varit oaktsam genom att inte sanda ordentligt,

2. Fastighetsägarens oaktsamhet har orsakat din skada,

3. Orsakssambandet mellan oaktsamheten och skadan är adekvat (betyder ungefär normalt, rimligt, sannolikt).

Utifrån det du skrivit i frågan borde punkt 2 och 3 vara uppfyllda då du skadade dig eftersom det inte var sandat ordentligt, vilket är en normal följd av att fastighetsskötaren inte sandat. Då återstår att du visar att fastighetsägaren varit oaktsam genom att endast salta vägen istället för att sanda.

Om alla tre punkter är uppfyllda kan du få ersättning för dina sjukvårdskostnader, din inkomstförlust på grund av sjukskrivningen samt ersättning för dina fysiska skador och ditt psykiska lidande (5 kap 1 §).

Jag rekommenderar dig att i första hand vända dig till fastighetsskötaren igen och ange skadeståndslagen och de paragrafer som jag nämnt ovan som grund för varför du vill ha skadestånd. Om fastighetsskötaren ändå inte går med på att ersätta dig rekommenderar jag dig att kontakta en jurist som kan hjälpa dig föra en skadeståndstalan mot fastighetsskötaren i domstol.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare