Skadestånd på grund av oläglig parning

Min hund smet ut genom porten under tiden jag skulle lägga vår bebis i vagnen. Efter en timme av letandet genom området får vi samtal av en bekant som kände igen vår hund utanför hennes port. Med hunden var en tjej som själv hade två stora hundar, en tik och en hane. Tikägare går i attack och skäller ut mig för att min hund smet iväg och säger att hon har ringt polis och att hennes tik är höglöpande och att hon har kämpat hårt för att hålla sina hundar isär för att hon vill inte ha valpar. Nu var allt detta fördärvat p.g.a vår hund. Hon har nämlingen varit tvungen till att lämna över sina hundar( som var på en koppel) till en förbigående kvinna för att "fånga" vår hund.( Det blev tyvärr aldrig klart för oss vad var det hon skulle göra och varför hon lämnade ifrån sig sina hundar) Inom den korta stunden lyckades hennes egna två hundar para sig. Nu vill tikägaren att vi står för hela kostnaden av behandlingen för att avsluta tikens gravidiet. Är vi skyldiga att stå för dessa kostnader?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni skulle vara skyldiga för något är det i så fall genom skadestånd. När det gäller skada som en hund har orsakat har ägaren ett s.k. strikt ansvar, det framgår av Lagen om tillsyn över katter och hundar 19 §. Strikt ansvar innebär att du som ägare måste ersätta alla skador som hunden orsakar oavsett om du varit vårdslös eller ej.

Det krävs att hunden faktiskt orsakat skadan vilket bedöms utifrån adekvat kausalitet. Den bedömningen delas upp i två delar. Först kausalitet sedan adekvans. I ditt fall brister det på adekvans, det farliga med att hunden sprang ifrån dig aktualiserades inte.

Sammanfattning: du kommer mest troligen inte bli skyldig att ersätta hennes kostnader. Hade din hund istället bitit någon eller liknande hade du fått betala ersättning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din hundsituation är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare