FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/08/2015

Skadestånd vid bodelning

hej jag fick ut en ersättning efter en olycka i arbetet. min fråga är har hon rätt till hälften av dom pengarna vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skadestånd med anledning av personskada som du har fått får undandras från bodelningen mellan dig och din fru. Det gäller även ränta på pengarna om de är insatta i ett bankkonto liksom vinsten från eventuella aktier om de investeras. Det gäller även egendom som träder in i stället för skadeståndsbeloppet, exempelvis om du köper något för pengarna.

Stöd för detta finner du i 10 kap. 2 a § äktenskapsbalken (1987:230).

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare