Skadestånd vid farligt objekt i mat

Hej!

Jag skadades i läppen av en sylvass plastbit i min dessert när jag var på restaurang igår. Ren tur att jag inte fick in den i munnen kan jag säga.

Restaurangen ska ringa mig för dom ska kompensera mig. Vad kan vara en rimlig kompensation?

När jag skar mig så, förutom att det gjorde ont, rann och droppade det blod, så jag gick runt i restaurangen, vilket inte alls kändes bra. Fick blod på min tröja. Och vi hade en show vi skulle gå på efteråt, som vi kom i sista sekunden till. Och jag kom dit i blodiga kläder och blodiga pappersbitar mot läppen. Det påverkade min upplevelse av showen att sitta och hålla tryck mot läppen med blodiga pappersbitar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras primärt av SkadeståndsL (SkL) och det krävs för att skadestånd ska kunna utgå i ditt fall att restaurangen var vårdslös och att den vårdslösheten ledde till en uppkommen skada, detta framgår av SkL 2 kap. 1 §. Denna bedömning är irrelevant i ditt fall eftersom att restaurangen uppenbarligen inte bestrider att de ska kompensera dig.

Det intressanta är istället vilken kompensation du kan förvänta dig av restaurangen. I ditt fall har du blivit utsatt för två skador, en personskada på läppen och en sakskada på tröjan. Ang. personskadan kan du enligt SkL 5 kap. 1 § få ersättning för sjukvårdskostnader om du uppsökte sjukhus, taxi eller annan resekostnad till sjukhuset, samt möjligtvis en mindre ersättning för sveda och värk (troligen är skadan för liten för sveda och värk). Ang. sakskadan kan du enligt SkL 5 kap. 7 § antingen få ersättning för kemtvätt eller värdet av din tröja.

Skadeståndsrätten är i Sverige uppbyggd utifrån en princip om att du ska bli ersatt så att du kommer till ditt ursprungsläge, inte mer. Om de ger dig någonting utöver vad jag listat här så är det av ren goodwill.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare