Skadestånd vid felaktig myndighetsutövning och polisanmälan om tjänstefel

Hur stämmer man socialtjänsten för grovt tjänstefel som bland annat påverkat slutresultatet i vårdnad och umgängesmål?

Vart vänder man sig för att få skadestånd utbetald från kommunen/ socialtjänsten.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tjänstefel är ett brott enligt brottsbalken 20 kap. 1 §. För att personen ska bli dömd för brottet får du göra en polisanmälan, därefter bestämmer polisen om de ska inleda en förundersökning som kan leda till åtal. Om personen blir dömd för brottet blir påföljden böter eller fängelse upp till två år.

Du kan få skadestånd av socialtjänsten på grund av fel eller försummelse vid myndighetsutövning enligt skadeståndslagen 3 kap. 1 §. Du kräver skadestånd genom att lämna in en stämningsansökan vid tingsrätten. Det är sedan upp till dig att bevisa att felet/försummelsen har orsakat dig en skada, som socialtjänsten blir skyldig att ersätta. Jag rekommenderar dig att kontakta en jurist för att få hjälp med din skadeståndstalan.

Jag hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare