Skadestånd vid misshandel

Skadestånd i samband med misshandel, synlig skada i ansiktet på min dotter (17). anmält och dokumentation på sjukhus finns och polisen frågar vad vi yrkar på. Så vad ska vi yrka ???

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din dotter har rätt till skadestånd enligt skadeståndslagen.

Eftersom hon fått sin skada genom brott (misshandeln) har din dotter rätt till kränkningsersättning enligt 2 kap 3 §. Kränkningsersättning döms ut vid bland annat misshandel och är tänkt att ersätta kränkningen av brottsoffrets personliga integritet. Summan brukar vara ca 5 000 - 10 000 kr vid misshandel.

Din dotter har även rätt till ersättning för sina personskador enligt 5 kap 1 §. Hon kan då få ersättning för:

1. Sjukhuskostnader och andra nödvändiga kostnader: till exempel sjukhusräkningar, resor och medicin.

2. Inkomstförlust: om din dotter har ett jobb och inte har kunnat arbeta på grund av sin skada kan hon få ersättning för den inkomst (lönen) hon skulle fått om hon inte blivit skadad.

3. Sveda och värk: ersättning för psykisk och fysisk smärta din dotter lidit av på grund av skadan,

4. Lyte och men: om din dotter fått ett ärr eller någon bestående skada av misshandeln kan hon få ersättning för lyte och men. Om den bestående skadan lett till att hon inte kan utöva någon sport eller hobby kan hon även få ersättning för det, det kallas särskilda olägenheter.

Titta igenom punkterna ovan och begär ersättning för de punkterna som stämmer in på din dotters skada. Kränkningsersättning ska ni yrka på oavsett om hon känt sig kränkt eller inte.

Om du känner dig osäker på vilka skador du ska yrka ersättning för rekommenderar jag dig att du ber polisen koppla dig till den ansvarige åklagaren. Åklagaren ska nämligen hjälpa dig med skadeståndsyrkanden.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare