Skadestånd vid olaga hot

Hej jag och min syster fick hot av några killar påvägen hem från skolan, killarna hade en tändare och en hårspray. Får man skadestånd på det och isåfall hur mycket??

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Den information du lämnat är något knapphändig, så det är lite svårt att bedöma ditt fall. Det verkar dock som att du och din syster blivit utsatt för olaga hot. För att du ska få skadestånd för det krävs att ni gör en polisanmälan som sedan leder till åtal. Om de åtalade blir dömda kan skadestånd utgå i vissa fall. Vid muntliga hot uppgår skadeståndet till 5 000 - 7 000 kr. För att detta skadestånd ska utgå krävs dock som sagt att en rättsprocess inleds, där någon eller några av domstol kan anses ansvariga för det begångna brottet. Du kan alltså inte bara kräva skadestånd. Mer om skadestånd kan du läsa hos Brottsoffermyndigheten här och här.

Väl mött.

Sofia NygrenRådgivare