Skadestånd vid täckningsköp av vara

Hej

Jag har köpt en väska på internet och efter drygt fem veckor gick den sönder, reklamationen har godkänts av näringsidkaren och problematiken ligger i påföljder som kan göras gällande. Väskan köptes till rabatterat pris, 50 %.

Omleverans av en likadan väska är inte möjligt efter väskan inte finns att tillgå hos dem längre, modellen ingår inte i sortimentet längre. Felet är väsentligt eftersom jag inte kan använda väskan längre och näringsidkaren har likaså accepterat att jag kan häva köpet. Vidare yrkade jag på skadestånd för den mellanskillnad ett täckningsköp på en annan hemsida, där väskan finns att tillgå, hade inneburit för min del. Detta avslogs däremot.

Min fråga är alltså om jag som konsument har rätt till skadestånd för ett täckniningsköp av en likadan väska till ordinera pris på en annan hemsida? Näringsidkaren avböjde mitt skadeståndskrav med motivationen att det skulle vara för oskäligt eftersom jag köpte väskan hos dem till rabatterat pris. Spelar det verkligen någon roll att väskan köptes till rabatterat pris? Jag tänker snarare att köpet avser väskan som sådan. Dessutom säger ju näringsidkaren emot sig själv eftersom de uppenbarligen hade ersatt min söndriga väska med en likadan i den mån de fortfarande hade haft modellen.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Du har enligt 30 § konsumentköplagen rätt till skadestånd för den skada du lider till följd av felet i varan (jfr 30 § 3 st – varan avvek från vad som särskilt hade utfästs i och med att felet var av stor betydelse i och med att varan inte fungerade).

Du har lidit skada genom att du har tvingats köpa en dyrare vara (täckningsköp). Du får enligt 41 § KöpL ersättning för prisökningen så länge ökningen är skälig, dvs. eventuellt inte om varan var extremt mycket dyrare när den inte är på realisation.

Du har alltså rätt i ditt fall och det spelar ingen roll att varan köptes på realisation.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare