Skadeståndsskyldighet om bil kör in i blomkruka och skadas?

Jag bor i ett radhus som är en bostadsrätt. Jag har hörntomten och mellan mig och grannen finns en liten gräsmatta ( 10kvm). Denna ägs av föreningen. Nu är det så att det kör en del bilar utanför min ytterdörr som gärna kör med ena hjulet på just denna gräsmatta för att få en bra svängradie (jag kör också här när jag behöver lasta ut något ur bilen men har inga som helst problem att hålla mig på asfalten). Om jag ställer ut en kruka som är lite större och planterar blommor i denna och ställer den på gräsmattan (inte så att den är på någon del av asfalten) så att det inte går att ta ut svängen på gräset. Om bilarna kör in i denna kruka och bilen tar skada kan då jag bli skyldig till något, eller föreningen för den delen? Den är alltså inte inne på asfalten, hela krukan är innanför gräsgränsen, alltså på föreningens mark.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Nej, föreningen kan inte bli skadeståndsskyldig genom att placera en kruka på sin gräsplätt. Om någon kör in i den med sin bil så har de ingen rätt till ersättning (10 § andra stycket trafikskadelagen). De kan dessutom bli skyldiga att betala för krukan enligt 11 § första stycket trafikskadelagen. Se bara att till att du har föreningens tillstånd att sätta krukan där.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen i framtiden! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare