Skadeståndsskyldighet vid förstörda glasögon

Hej, jag har en klurig fråga om ersättningsskyldighet för förstörda glasögon.

Är det juridiskt bindande om en person hävdar att bara för att man har startat ett gräl så ska den som har förtört glasögonen dvs. den andra personen bara betala 50% av kostnaden för nya glasögon?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att skadan på glasögonen uppstått pga av en olyckshändelse där den som vållat skadan orsakat den genom vårdslöshet. Denne är då som huvudregel ersättningsskyldig i enlighet med 2 kap 1 § skadeståndslagen. Vad som kan lindra skadeståndsskyldigheten är ifall den som lidit skadan själv medverkat till skadan på något sätt, men att ett gräl uppstår är helt utan juridisk betydelse såvida inga brott begås under grälet. Grälets uppståndelse lindrar således inte den skadevållandes ersättningsskyldighet.

Såvida ni inte har kommit överens om att den som orsakat skadan enbart ska stå för hälften av kostnaden är denne ersättningsskyldig för hela skadan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare