Skadeståndsskyldighet vid stulen cykel

Hej.

Min dotter 15 år får låna en cykel av sin klasskamrats lillasyster när dom är på väg tillbaka lånar ytterliggare en kompis cykeln och cyklar i förväg till en tågstation och när min dotter kommer dit så är cykelen stulen. Nu har jag fått ett sms att jag ska betala dom 2900 kr och att dom fått 1600 kr i ersättning från sin försäkring och hävdar att jag ska betala 2900 kr. (Cykeln var även utlånad utan lås) är jag juridisk bindande till att ersätta detta belopp?

Mvh

Susanne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din dotter inte var den som ansvarade för cykeln när den blev stulen torde inte in dotter bli ansvarig för att den stulits. Detta ansvar bör snarare ligga på den som lämnade cykeln på tågstationen. Den som anses ansvarig ska ersätta skadan enligt 2 kap. 1 § skadeståndslag (1972:207) (SkL), och om detta är ett barn ska denne ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till barnets ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring, andra ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter enligt 2 kap. 4 § SkL.

Sammanfattningsvis bör i första hand den kompis som lämnat cykeln på stationen bli ansvarig, i andra hand ligger ansvaret på din dotter eftersom hon lånade ut någon annans cykel. Dock ska skadan endast ersättas i den mån det anses skäligt.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare