Skälig hyra för inneboende i villa?

Vad är en skälig hyra om man har en inneboende i sin villa? Hur räknar man fram det? Räknar man kvm eller antal rum?

Driftskostnaderna hur delar man upp det är det beroende på hur många det är i hushållet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även fast det är en del av en villa du vill hyra ut, är 12 kap. jordabalken tillämpligt. I vardagligt tal kallas detta ofta för "hyreslagen".

Skälig hyra för inneboende i villa?

I lagtexten anges endast att hyran ska vara skälig (12 kap. 19 § 5 st. jordabalken). Hyran kan beräknas baserat på vad du själv har för avgifter för villan, standarden på rummet och hur stor del rummet utgör av huset. För att fastställa vad skälig hyra för det uthyrda rummet skulle kunna vara, kan du även jämföra med andra, likartade rum och rum av samma storlek, som hyrs ut i samma område. I så fall kan du få en uppfattning av prisnivån. I det fall du hyr ut rummet möblerat, har du rätt att utöver hyran lägga till 10–15 % av den hyra du tar betalt för rummet. Ingår även andra förmåner, exempelvis parkering, har du rätt att göra tillägg för det.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare