FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/03/2017

Skälig tid för reklamation

Om man köper en bostadsrättslägenhet och i objektbeskrivningen står det att lägenheten är 67 kvadrat.

Nu har jag mätt upp lägenheten med en areamätare och den är 63 kvadrat.

Köpet gjordes för 2 år sedan.

Kan man kräva kompensation av säljaren?

Tacksam för svar

Harriet Cederlund

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du i egenskap av privatperson har köpt en bostadsrätt av en annan privatperson. Köplagen är därför tillämplig (1 § köplagen).

Att bostadens area avviker från vad säljaren har utfäst kan vara att betrakta som ett fel (18 § köplagen). Det är vanligt att bostadsrätter säljs i befintligt skick och att säljaren dessutom uppmanar köparen att undersöka bostaden, men detta har mindre betydelse i ditt fall eftersom säljaren har lämnat preciserade uppgifter (19-20 §§ köplagen; jämför även rättsfallet NJA 2016 s. 237 som också avsåg avvikelse från utlovad boarea).

Den som köper en bostadsrätt måste dock reklamera felet för att ha rätt att göra påföljder gällande. Denna reklamation ska ske inom skälig tid från att du märkte eller borde ha märkt felet (32 § första stycket köplagen). Det är svårt att bedöma huruvida du borde ha märkt att bostadens area avvek med 4 kvadratmeter, men det är troligt att en domstol skulle ha ansett att du borde ha märkt detta tidigare.

Det finns en yttersta tidsgräns för reklamation på 2 år. Reklameras felet inte inom denna tid går rätten att t.ex. kräva kompensation (prisavdrag) förlorad (32 § andra stycket köplagen). I ditt fall gäller att 2 år måste ha gått sedan tillträdet till bostaden.

Mitt råd till dig är att först och främst kontakta säljaren och påpeka felet så fort som möjligt. Om säljaren inte är behjälplig och mer än 2 år har gått finns dessvärre inte längre några möjligheter till kompensation från säljaren.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare