Skatt i EU

EU lag eller ej?

I Sverige betalar vi reavinstskatt på sålda hus med upp till 30% fast vi har kunnat bott i samma hus i 30 år.

I Tyskland räcker det med ägandet i 10 år och sedan blir det efter försäljning ingen skatt alls.

Vilken orättvisa i EU !

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De nuvarande EU-fördragen tillåter inte att harmonisering (EU-lagstiftning) på skatteområdet sker. Det är något som de flesta medlemsländer vill ska vara en nationell angelägenhet. Ett undantag är dock mervärdesskatten som är en skatt som faktiskt är harmoniserad. Detta beror på att det som staterna får in genom mervärdesskatt till största del går till EU-avgifter. Utöver mervärdesskatten är således resterande skatter en nationell angelägenhet. Det du kallar orättvisor kan alltså uppstå, tyvärr.

Hoppas detta gav lite klarhet angående din fråga. Återkom annars i kommentarsfältet nedan!

Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare