FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/09/2017

Skatt på royalty från Finland ska bara betalas i ett land

Hej,

Min mormor som bor i Sverige har skrivit låtar i Finland på 50-talet. Hon har genom åren fått mindre royalties för arbetet. Jag har förstått det så, att det har betalats automatisk skatt av beloppet i Finland – och att hon därför inte behöver betala skatt av beloppen i Sverige. Stämmer det?

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer att det finns en skatteavtal mellan de nordiska länderna som ska förhindra dubbelbeskattning. I artikel 12 i avtalet anges att royalty ska betalas i ursprungslandet (Finland) om inte mottagaren av royaltyn är den verklige innehavaren av förmånen. Om mottagaren är den verklige innehavaren av förmånen ska skatt betalas i mottagarens hemvistland (Sverige).

Var skatten ska betalas beror alltså på om din mormor är den verklige innehavaren av förmånen eller inte, men hon ska inte betala skatt för royaltyn två gånger!

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare