Skatt vid försäljning av ärvd fastighet

Hej! Min bror har gjort bouppteckningen efter min mor och är övertygad om att vi slipper betala skatt för hennes hus som säljs i samma veva. Han menar att om vi tar upp taxeringsvärdet i bouppteckningen så blir det dödsboet som säljer huset och vi behöver inte betala någon skatt alls eftersom arvsskatten är avskaffad. Jag är tveksam, visst måste väl vinsten på husförsäljningen beskattas ändå? Mamma köpte för 50 000 och det säljs nu för 1,2 milj och då kan väl inte de 22% i vinstskatt på 1150000 bara räknas bort som arv? Bouppteckningen är inskickad som han vill ha den nu, vad händer med den om han har fel?

Lawline svarar

Oavsett om ni säljer fastigheten genom dödsboet eller först efter att ni har skiftat arvet så blir ni skyldiga att betala vinstskatt avseende fastigheten. Att arvsskatt inte längre finns innebär att man inte betalar skatt på arvet i sig, dvs ni betalar inte skatt för att ta emot fastigheten i arv, men när den säljs ska ändå vinstskatt betalas.

Vilket värde som anges i bouppteckningen är irrelevant för vilken vinstskatt som ska betalas. De värden som är av intresse är vad ni säljer fastigheten för, i ditt exempel 1,2 milj, och anskaffningsvärdet, dvs 50 000 kr, vilket dras av från försäljningspriset, 44:13-14 inkomstskattelagen (IL). Om er mor har haft några förbättringskostnader, t.ex. för renovering, får också dessa dras av från försäljningspriset, precis som eventuella mäklarkostnader ni har. Att ni använder er av er mors anskaffningskostnad och eventuella förbättringskostnader beror på att man vid arv inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation, 44:21 IL.

Den mellanskillnad ni fått efter uträkning enligt ovan blir det belopp som beskattas. Skattesatsen är 30 %, men då endast 22/30 av vinsten beskattas för privatbostadsfastighet blir det i praktiken så att man betalar 22 % skatt, se 65:7 och 45:33 IL.

Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229#A7

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare